Media (και όχι Medea). Από τo distribution στo promotion και vice versa

Ορισμός:: Media (μέσα, τα)

Media (communication), tools used to store and deliver information or data = εργαλεία που χρησιμοποιούνται για να αποθηκεύσουν και να ΔΙΑΝΕΜΟΥΝ (το κρατάμε αυτό) πληροφορίες ή δεδομένα. 
Σαφής ορισμός. Τα Mass media? Mass media denotes a section of the media specifically designed to reach a large audience, άρα στοχεύουν μεγάλο κοινό.  The term was coined in the 1920s with the advent of nationwide radio networks, mass-circulation newspapers and magazines (άρα μαζικά μέσα= τηλεόραση και ράδιο).

Ιστορία των μέσων
Και πάλι οι αρχαίοι ημών ήταν πολύ μπροστά, αφού το αρχαίο δράμα, ήταν το πιο σοβαρό μέσο επικοινωνίας αρχών και αξιών της εποχής και τα μηνύματά διαρκούν ως τις μέρες μας και έχουν διαμορφώσει το δυτικό πολιτισμό (αυτόν που σήμερα καταρρέει). Τα μέσα χρησιμοποιήθηκαν για να διανείμουν την πληροφορία, αυτή ήταν η ανάγκη, όχι απαραίτητα να την προωθήσουν, ήταν για εκπαιδευτικούς λόγους.

Ποια ήταν τα μέσα επικοινωνίας στην αρχαιότητα;

Ο πρώτος τύπος επικοινωνίας ήταν με πεζούς ή έφιππους δρομείς.  
Η σκυτάλη στην αρχαιότητα είχε το μεταφερόμενο μήνυμα
Ο Φειδιππίδης έγινε ο γνωστότερος αγγελιοφόρος δρομέας, που μετέφερε από τον Μαραθώνα στην Αθήνα το μήνυμα της νίκης των Ελλήνων κατά των Περσών, ιδρύοντας εν αγνοία του αλλά και προς τιμή του το αγώνισμα του Μαραθώνιου. Αλλά και το Ολυμπιακό αγώνισμα της σκυταλοδρομίας είναι το κατάλοιπο αρχαίου ταχυδρομικού συστήματος. 

Φρυκτωρίες ( φρυκτός= πυρσός + ώρα =φροντίδα)
Η ανάγκη για κάτι γρηγορότερο από τους ταχυδρόμους, οδήγησε στην απόφαση να δημιουργηθεί σύστημα μηνυμάτων με φωτιά. Όταν η  Τροία έπεσε στα χέρια των Ελλήνων η υπόλοιπη Ελλάδα το έμαθε μέσα σε μια ημέρα χρησιμοποιώντας αυτό το σύστημα επικοινωνίας. Για την μετάδοση του μηνύματος χρησιμοποιήθηκε το σύστημα της πυρσείας δηλαδή η χρήση φωτεινών αναμεταδοτών από βουνοκορφή σε βουνοκορφή. Η διαδρομή του συστήματος ήταν από την Ίδη της Τροίας στο Έρμαιο της Λήμνου μετά στο όρος Άθω, στο Μάκιστο της Εύβοιας κατόπιν, μετά στον Εύριπο, στον Κιθαιρώνα, στα Μέγαρα και τέλος στις Μυκήνες. 

Αυτά έκαναν οι αρχαίοι Έλληνες. Οι αρχαίοι Ρωμαίοι τώρα ... In Ancient Rome, Acta Diurna, or government announcement bulletins, were made public by Julius Caesar. They were carved in metal or stone and posted in public places.

Τι κάνανε οι άνθρωποι αργότερα για να επικοινωνούν;
Η επανάσταση για τα media ήταν το 1455 που ανακαλύφθηκε η τυπογραφία, το 1814 η φωτογραφία, το 1835 ο Κώδικας Μορς (Morse code), το 1876 το τηλέφωνο και ο  Μαρκόνι εφεύρε το 1895 τον ασύρματο σε ηλικία μόλις 21 ετών. Το 1898 ανακαλύφθηκε το film, το 1920 το ράδιο, και το 1926 η τηλεοραση "On January 23, 1926, John Logie Baird (of Scotland) gave the world's first public demonstration of a mechanical television apparatus to approximately 40 members of the Royal Institution at his laboratory on Frith Street. These were images of living human faces, not outlines or silhouettes, with complete tonal gradations of light and shade". 

Mass media
Η τηλεόραση και το ράδιο έκαναν τα Μέσα  Επικοινωνίας ΜΑΖΙΚΑ. Έφερε τη διαφήμιση, την προώθηση του μυνήματος και το μέσο τοποθετήθηκε και στο μάρκετινγκ. Αυτό έκανε τον Marshall McLuhan, (χωρίς να έχω διαβάσει πολλά για τον ίδιο) να πεί ότι "the medium is the message". Πολύ σοφό... Μεγάλα κοινά, μεγάλα μυνήματα, μεγάλη επιρροή πλέον, κάτι που έφερε τους ανθρώπους πίσω από τα media να έχουν φοβερή εξουσία γιατί τα μέσα πλέον ΕΛΕΓΧΟΥΝ την πληροφορία, την πηγή και τα λοιπά. 
Αλλά για πόσο; 

Σήμερα 
Αυτό που έφερε αλλαγή στον ΤΡΟΠΟ επικοινωνίας (=μέσα) ειναι το ϊντερνετ και έτσι φτιάξαμε όλοι ιστοσελίδες. Δε χρειάζεται να πω πολλά για την ιστορία του, πλέον όλοι είμαστε και μέρος της. Το ίντερνετ όμως έφερε ελάχιστα χρόνια (αναλογικά) μετά την επανάσταση των social media, των κοινωνικών μέσων. Το web 2.0 και όλα αυτά έδωσαν τη δυνατότητα στο χρήστη να μπορεί να δημιουργήσει περιεχόμενο και να ΜΟΙΡΑΣΤΕΙ την πληροφορία και τα δεδομένα (άρα μπορεί και να διανείμει και να προωθήσει) και έτσι φτιάξαμε όλοι τα blogs. Και κάποιοι λένε ότι τα παραδοσιακά μέσα έχουν τελειώσει. Κάποιοι διαφωνούν.
Όμως δεν είναι αυτό που πρέπει να συζητάμε, αλλά....
 
...το γεγονός ότι το  facebook και το twitter διανέμουν (μαζικά και ειδικά;) ΞΑΝΑ όλη την πληροφορία (και δεν την προωθούν μόνο). Πλέον δε χρειαζόμαστε ιστοσελίδα για να προωθήσουμε το προιόν μας, αλλά σελίδα στο facebook που να έχει πολλούς "φίλους "και twitter account που να έχει  πιστούς "followers". 
Επίσης τα προιόντα είναι τόσο πολλά που επιβάλλεται στο κάθε ένα (εκτός του ότι πρέπει να κάνει σαφή την αξία που προσδίδει στον τελικό χρήστη) να ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΘΕΙ και να βρει τα σωστά κανάλια διανομής εκτός από το (ήδη προαπαιτούμενο) πετυχημένο ΜΗΝΥΜΑ που θέλει να επικοινωνήσει. Σε απλά ελληνικά, το μέσο (facebook) έχει αναλάβει ΞΑΝΑ (και) το ρόλο της διανομής, εκτός από της προώθησης (που είχε μία  διαφήμιση ή μία στατική ιστοσελίδα).  
Αν υπολογίσουμε το γεγονός ότι η τεχνολογία προχωράει πλέον μόνη της (ας αναλογιστεί κανείς ότι  το facebook φτιάχτηκε το 2004 και έχει γίνει το 2010 και ταινία στο σινεμά, άρα είναι και product και Place και promotion) και όλοι προσπαθούμε να την προλάβουμε και να προσαρμοστούμε ΜΕΤΑ, ενώ παλιότερα εμείς την οδηγούσαμε, θαρρώ πως η πραγματική διάσταση της επανάστασης των social media, είναι αυτό ακριβώς, ότι διανομή=προώθηση και μήπως =product (και σίγουρα δεν είναι τόσο απλό όσο ακούγεται)..

Σχόλια